NEVOIA JUSTITIABILULUI ROMAN

De ceva timp ma gandesc, caut si ma intreb de ce ar avea nevoie justitiabilul roman pentru a apela la o cale alternativa de rezolvare a disputelor, in speta MEDIEREA?

M-am pus in "papucii" unui cetatean oarecare, care este trimis, care-si doreste, sau care a auzit de mediere ca si cale alternativa de rezolvare amiabila a conflictelor.

Primul lucru care trebuie sa-l faca este sa deschida Tabloul Mediatorilor de pe internet din site-ul Consiliului de Mediere sau al Ministerului de justitie. Daca nu are internet si nu stie sa caute, atunci trebuie sa mearga numai la judecatoriile unde acest Tablou este afisat. Care sunt acestea? Normal ar fi oricare dintre ele, practic, lucrurile nu stau tocmai asa.
Poate daca l-ar ajuta si Primaria, Consiliul local, Politia, Scoala sau Spitalul, afisand la sediile lor acest Tablou, cetateanul ar fi mult mai avantajat.
Pana la urma aceste institutii ale statului nu trebuie sa vina in ajutorul cetatenilor?...Nu sunt ei in slujba contribuabililor?...Nu ar trebui sa-l ajute sa-i fie mai usor atunci cand are probleme?

Dar sa mergem mai departe. Presupunand ca acest Tablou a fost gasit, justitiabilul trebuie sa-si aleaga un mediator. Care ar putea fi criteriile de alegere a unui mediator, o persoana necunoscuta, care are un nume si un numar de telefon trecute intr-un tabel?

Criterii de baza ar fi:
1. Locatia - sa fie in acelasi judet/oras/sector - cat mai aproape si cat mai comod
2. Activ -  sa functioneze practic, conform legilor - autorizat, avizat, inregistrat la fisc, etc.
3. Prompt - sa raspunda in timp util apelului telefonic sau e-mail-ului de solicitare, max. 1 zi
4. Eficace -  sa stabileasca un prim contact in max. 3 zile
5. Cost redus - sa aiba un onorariu realist si multumitor, conform cazului.

Alte criterii de dorit ar fi:
1. Profesionalism - pregatire temeinica in domeniul medierii
2. Competenta - specializare in alte diverse domenii
3. Eficienta - indrumare abila  pentru gasirea solutiilor
4. Perseverenta - rabdare, tact si implicare in multumirea partilor

Pe langa obligatiile mediatorului, din lege, aceste criterii pot cantari greu in luarea deciziilor justitiabililor.
Important este ca justitiabilul sa gaseasca acest mediator. Sa i se faciliteze calea spre el/ea. Sa stie ca mediatorul exista si sa mearga sa-l apeleze atunci cand are nevoie.

Cu cat isi vor rezolva problemele mai simplu, cu incredere, mai repede, mai bine si cu costuri reduse, fara a fi obligati sa alerge prin hatisul birocratic, cu atat justitiabilii vor apela mai mult la MEDIERE.

In acest sens, ca prime nevoi ar fi:
1. Tabloul Mediatorilor trebuie sa fie bine structurat si actualizat periodic;
2. Tabloul Mediatorilor trebuie sa fie raspandit in toate colturile tarii si in toate institutiile publice;
3. Legislatia  sa ajute si sa motiveze cetateanul sa se inteleaga pe cale amiabila, civilizat, fara stres si fara costuri mari, in biroul unui mediator.

Cateva lucruri simple care ar ajuta justitia, cetatenii si pacea sociala.





Niciun comentariu: